Varför du bör använda ett verktyg för ditt nyhetsbrev

20 februari, 2011 | Författare: ylvaj | Posted in Datorer & Internet

Om du redan brukar skapa nyhetsbrev så vet du att det är både ett billigt sätt att återkomma till dina besökare, prenumeranter eller kunder. Nu räcker det inte bara att finnas på internet utan nu bör man även bygga relationer mellan sin egen verksamhet och sina mottagare.

Förut var det rätt besvärligt att skicka nyhetsbrev när man fick skicka sina nyhetsbrev via Microsoft Outlook och det finns även de som gör det idag men det är verkligen inget att rekommendera. Internetleverantörer godkänner bara viss många skickade e-postmeddelanden per dag för att kunna skydda sig mot spammare. Förutom det hamnar många av utskicken på detta sätt  i mottagarens spamfilter och då får mottagaren ingen chans att läsa det du hade att visa dem.

Verktyg för nyhetsbrev

Ett mycket bättre och nu nästan ett måste är att använda sig av något av de verktyg på nätet  för att organisera sina prenumeranter och sina utskick. Utöver detta så erbjuder dessa verktyg avancerad statistik som gör att du enkelt kan se vilka som öppnat dina utskick och vilka som inte gjort det.

Verktygen kommer också med API som du använder för att bygga in ett formulär på din webbplats där dina besökare enkelt kan registrera sig och till de vanliga publiceringsverktygen finns det ofta plugin som man  kan installera för att integrera ett formulär på sin webbplats utan att ha några kunskaper om kod.

Det lite mer avancerade verktygen har också stöd för segmentering och det innebär att du kan fånga upp alla personer som inte öppnat ditt senaste utskick och skriva ett nytt meddelande bara till dem och skicka ännu en gång utan att störa de prenumeranter som faktiskt öppnade ditt första utskick.

Segmenteringsfunktionen kan användas till mycket annat också så som att flytta prenumeranter mellan listor, ta bort användare som inte är aktiva och det gör att du sparar pengar. Man vill alltid att de prenumeranter man har på sitt nyhetsbrev skall vara aktiva genom att läsa de du skickar dem medan man vill ta bort de som är passiva.

Fördelar med att använda ett riktigt verktyg för dina utskick:

  1. Du får tillgång till härlig statisk via verktygen som gör att det är betydligt enklare att följa upp sina utskick för att hela tiden kunna förbättra sina resultat.
  2. Med segmenteringsfunktionen kan du enkelt skapa ett nyhetsbrev med så gott som bara aktiva prenumeranter. Detta bidrar till en lista fullt med prenumeranter som är beredda att handla av dig, verkligen läsa dina utskick och ta handling. Funktionen bidrar också till att du kan ta bort prenumeranter som inte gör något och bara kostar dig pengar.
  3. Du kan med verktygen göra så kallade split tests och det går till så att du har två(eller fler) versioner av samma utskick. Sedan kan du efter ett tag utvärdera vilket av de olika versionerna som ger bäst resultat. Detta är ett mycket bra funktion som de flesta borde jobba mer med.
  4. Du har backup på alla dina prenumeranter och nyhetsbrev. Du behöver aldrig själv oroa dig för att allt skall vara borta en dag utan alla dessa verktyg erbjuder helt gratis backup av ditt konto hos dem.
  5. Du kan skapa obegränsat med antal nyhetsbrev vilket är bra om man har många verksamheter på nätet. För varje nyhetsbrev kan du använda dig av olika avsändare vilket betyder att du kan sköta hela ditt företag med ett verktyg även om företaget skulle innehålla flera olika inriktningar.
  6. Med de tjänster som finns kan du lita på att dina utskick verkligen når mottagaren eftersom dessa företag hela tiden jobbar mot alla internetleverantörer och då minimeras risken att dina utskick kommer klassas som spam.

Skillnaden mellan de svenska och engelska verktygen

Det finns givetvis verktyg för nyhetsbrev både i Sverige och utanför landets gränser. Generellt sätt kan man säga att man får mer för pengarna om man väljer verktyg från USA både när man tittar till funktioner och pris. Om man sedan gillar att betala lite mer för svensk support kanske det är vägen man skall gå. Om man vill ha det bästa både till pris och i funktionsväg bör man rikta sin blick över Atlanten.

Författare: ylvaj

This author has published 1 articles so far. More info about the author is coming soon.

Comments are closed.