Syns ditt företag på nätet?

3 maj, 2011 | Författare: johan_j | Posted in Näringsliv

I och med Internet har det blivit både enklare och svårare att nå ut till potentiella kunder. Det har blivit enklare på så sätt att informationen du publicerar är redigeringsbar och då även återanvändningsbar. Det har blivit svårare på så sätt att många företag stöter på konkurrenter från närliggande distrikt som nu enkelt kan synas även i ditt område. En stor fördel med att marknadsföra sig på webben är att man slipper broschyrer, informationsblad och tidningar m.m. Som jag nämnde tidigare är det också smidigt att kunna redigera sitt material i efterhand, vilket är svårt med t.ex. en broschyr som redan skickats ut.

När man ska marknadsföra sig på nätet finns det lite olika alternativ att välja bland. Beroende på vilken kompetens som finns inom företaget bör man tänka över om man kan göra mycket på egen hand, eller om man behöver anlita någon för att sköta det praktiska.

För det första är det numera viktigt att företaget har en egen plats på webben, en hemsida helt enkelt. Där har du som företagare full kontroll över erbjudanden, priser, kontaktuppgifter och adressuppgifter m.m.

För att företagets hemsida ska vara till någon nytta behöver de potentiella kunderna känna till den eller på något annat sätt kunna hitta den bland alla andra sidor på nätet. Ett första steg är att skriva med www-adressen på företagets visitkort så att befintliga kunder enkelt kan återkomma till er vid behov.

Den stora nyttan med en hemsida är att den blir sökbar genom olika sökmotorer, t.ex. Google. Idag hittar de flesta svenskar sin information på nätet. Många gör sig inte ens mödan att leta reda på telefonkatalogens Gula Sidor i byrålådan.

Är man osäker på om man är redo att ta steget och skapa en hemsida kan man registrera sig till olika företagskataloger på nätet och på så sätt få liknande synlighet som med en hemsida. Man är i varje fall inte helt osynlig eftersom dessa också dyker upp i sökmotorernas sökresultat, likt en egen hemsida. Gyllene sidor och Nummerupplysning.se är exempel på företagskataloger.

Hoppas denna artikel har gjort dig mer redo att ta klivet ut på nätet, om du inte redan gjort det och bara ville ha lite tips på hur ditt företag syns bättre.

Författare: johan_j

This author has published 1 articles so far. More info about the author is coming soon.

Comments are closed.