Ergonomi är viktigt

9 oktober, 2011 | Författare: John | Posted in Hälsa & Skönhet

Det är viktigt att man mår bra i sitt arbete. Både mentalt och fysiskt spelar en avgörande roll. Den fysiska delen innebär att du till exempel inte sitter helt vriden i en konstig position framför bildskärmen eller att du böjer din nacke framåt så att du nästan snuddar tangentbordet med din näsa. Så vanligt i vardagen och ändå är det få som reagerar när de ser en kollega sitta i den ställningen. Det kan låta som extrema exempel men det är inte helt ovanligt.

Belastningsskador kan orsakas av dåliga arbetsställningar eller att man helt enkelt saknar en del hjälpmedel som kan hjälpa dig i ditt arbete framför datorn. Ett korrekt sätt att sitta framför datorn är att man har båda fötterna i golvet, sitter rät i ryggen med stöd för armarna, antingen att det finns stödande kuddar på tangentbordet eller att skrivbordet ger dig stöd. Om du istället står mycket vid ditt skrivbord, det vill säga du har ett höj- och sänkbart skrivbord, rekommenderas det att du införskaffar en låg pall som du kan ställa under ditt skrivbord. Ibland lutar personer sina armbågar mot skrivbordet för att få stöd när de står upp. Det är ergonomiskt fel. Det är här pallen kommer in i bilden. När du står vid ditt skrivbord pröva att sätta upp ena foten på den låga pallen.

Någonting som människor oftast underskattar är korta pauser. Det kan kännas som någonting irriterande att varje halvtimma till timma resa sig upp och sträcka på sig. Detta är dock något som kan var avgörande vid förebyggande av belastningsskador. En hjälp på vägen kan vara att ha sin skrivare en bit bort, att ta kaffe i lunchrummet, gå på toaletten, som förhoppningsvis är belägen tillräckligt långt bort.

Det räcker med att du ställer dig upp vid din arbetsplats och kör några övningar du trivs med och sedan sätter dig ner igen. Ni vet, stretchar ryggen, rätar på armarna, böjer dig mot fötterna, går en sväng i rummet. Det tar max en minut och det borde vara något du kan tänka dig att offra för att du ska hålla din rygg i bra tillstånd. Vad är viktigast? Du eller jobbet? Alla tjänar på att du inte får musarm eller ond rygg.

Har du flera gånger på en och samma dag fått upprepad huvudvärk eller har du haft ihållande smärtor i rygg och nacke så är detta tre tydliga varningstecken på att du skulle behöva terminalglasögon. Detta är någonting du gratis ska få av din arbetsgivare så länge du är anställd så att säga. Tveka inte att kontakta din arbetsgivare eller eventuellt skyddsförbund om du har några mer frågor angående arbetsglasögon.

Det gäller att arbeta, men att arbeta rätt. Allt handlar inte om ergonomi. Själen måste också vara med. Att trivas är kanske ett underskattat moment i vår vardag. Om du känner smärta som går över allt annat, tveka inte utan anlita din doktor eller annan personal på vårdcentral.

Ett vanligt misstag många gör är att de underskattar vikten hos kortkommandon. Med hjälp av enkla kommandon på tangentbordet kan du minska tiden det skulle tagit att dra musen så att pekaren står vid ett annat ord med flera sekunder. Egentligen är det inte tiden det tar att utföra olika saker man vill komma åt när det kommer till ergonomi, utan främst slippa alla onödiga rörelser som enkelt kan undvikas.

Belysning är någonting väldigt viktigt. Man ska inte sitta framför bildskärmen i ett becksvart rum. Lampor ska vara tända. Inte bara en, gärna flera så att man sprider ut ljuskällorna över hela rummet. Det mest optimala är att ha två stycken ljuskäglor på skrivbordet. En till höger och en till vänster om sig med samma ljusstyrka.

Författare: John

This author has published 1 articles so far. More info about the author is coming soon.

Comments are closed.